6 Trik Fotografi untuk Foto Instagram yang Menarik (dengan telefon anda)

6 helah fotografi mudah untuk menonjolkan foto anda di Instagram. Anda hanya memerlukan telefon anda dan memerhati persekitaran anda untuk mengambil foto Insta terbaik.

Adakah anda mahu menonjolkan foto Instagram anda? 6 helah ini adalah mengenai penggunaan cahaya semula jadi untuk menonjolkan foto anda di Instagram. Dan ia sangat mudah dilakukan!

Anda tidak memerlukan DSRL. iPhone atau telefon Android anda sesuai untuk menggunakan semua helah ini.



Saya menyukai satu akaun Instagram pada masa ini: @katgaskin . Jadi saya akan menggunakan foto Kat untuk menggambarkan perkara saya.

Kat sedang menggunakan semua helah kecil ini untuk jadikan fotonya POP !
Saya pasti anda pernah menyukai salah satu fotonya sekali dalam hidup anda - ini adalah betapa menarik perhatiannya.

Nikmati!

1. Siluet

Siluet sangat mengagumkan untuk menyampaikan drama, misteri, emosi dan perasaan kepada penonton. Mereka adalah cara yang unik untuk menggambarkan dunia.

Foto siluet sering menonjol di Instagram kerana ia ringkas. Dan mereka bercerita. Penonton menggunakan imaginasi mereka untuk tertanya-tanya tentang siluet itu.

PETUA FOTOGRAFI:

    Pilih subjek yang kuat: seperti orang, objek besar seperti jambatan, pokok kelapa, rumah dll… Sembunyikan matahari di belakang subjek untuk kesan sejuk Foto akan menjadi lebih baik jika latar belakangnya ringkas dan terang (seperti matahari terbenam) Jangan gunakan denyar Paksa kamera anda untuk menetapkan pendedahannya pada bahagian paling terang foto anda (latar belakang) dan bukan subjek Fokus pada subjek untuk menjadikan siluet tajam (hampir hitam)

2. Refleksi

Refleksi datang dalam pelbagai bentuk.
Cari permukaan pemantul: air, cermin, kaca, logam, kayu bervarnis, cermin mata hitam, kereta berkilat…

PETUA FOTOGRAFI:

    Ambil gambar dari sudut yang berbeza. Sudut cahaya mempengaruhi pantulan. Terokai sudut pandangan yang berbeza untuk mencari sudut pantulan paling ketara. Kadang-kadang anda mungkin perlu berlutut. Dekat dengan permukaan reflektif untuk kesan dramatik.
    Pencahayaan adalah penting untuk menyerlahkan subjek dalam pantulan. Pencahayaan yang datang dari belakang subjek atau di atas subjek biasanya lebih baik (seperti matahari terbit atau terbenam). Fokus pada simetri untuk penampilan dramatik. Fokuskan lensa kamera anda pada air untuk penampilan yang lebih dramatik. Elakkan kilat.

3. Bayang-bayang

Mata kita tidak mempedulikan bayang-bayang. Tetapi jika anda melatih diri anda untuk melihat melalui mata kamera anda, anda akan mengambil gambar yang akan menyerlah.

Bayang-bayang memberikan foto dimensi lain.

PETUA FOTOGRAFI:

    Jadikan bayang sebagai subjek utama anda. Latar belakang dengan hanya satu warna adalah lebih baik. Tangkap dalam cahaya matahari yang terik (tengah hari) untuk mendapatkan bayang-bayang gelap & dramatik. Tingkatkan kontras sedikit lagi untuk menjadikan bayang-bayang ini muncul. Cuba ubah foto anda menjadi hitam & putih untuk kesan dramatik. Terbalikkan foto anda untuk menjadikan foto itu lebih menyerlah. Putar dalam Editor Foto. Bayang-bayang akan menjadi panjang pada waktu matahari terbit atau terbenam (apabila matahari rendah di langit).

4. Ruang negatif

Ruang negatif ialah ruang / kekosongan di sekeliling subjek anda. Ruang akan menjadikan subjek dalam foto anda menonjol. Ia akan menarik perhatian penonton.

Orang suka foto dengan banyak latar belakang dan tidak banyak butiran di dalamnya.

Menurut penyelidikan, foto yang mempunyai lebih banyak latar belakang dan kurang jarak dekat mendapat 30% lebih suka di Instagram. Sumber

Menggunakan ruang negatif adalah bagus untuk:

  • Tema Instagram minimalis.
  • Untuk menjadikan suapan anda lebih boleh ditatal (foto dengan ruang negatif bertindak sebagai rehat untuk mata kita).
  • Untuk menonjolkan subjek anda.

PETUA FOTOGRAFI:

    Latar belakang yang bersih dan ringkas adalah lebih baik. Gunakan peraturan odds. Gunakan peraturan pertiga. Gunakan banyak ruang di sekeliling subjek anda.

5. Sudut baharu

Cara terbaik untuk menangkap mata penonton adalah dengan mengambil gambar dari sudut yang berbeza daripada yang biasa kita lakukan.

Foto yang diambil dalam sudut yang berbeza mengganggu kita apabila kita menatal ke bawah. Mereka luar biasa dan menarik. Mereka membuat kami mengetik untuk melihat lebih banyak lagi.

PETUA FOTOGRAFI BERGANTUNG PADA SUBJEK ANDA:

    Berdiri di atas kerusi (untuk fotografi makanan & fesyen) Dekat dengan tanah (untuk fotografi landskap) Tangkap di sepanjang dinding (untuk fotografi fesyen & landskap)

6. Ketepuan

Menurut penyelidikan, imej dengan ketepuan yang lebih rendah mendapat 18% lebih suka daripada imej yang lebih tepu. Sumber

Tetapi saya fikir ia bergantung pada subjek anda.

Sebagai contoh, matahari terbenam yang sangat tepu akan mendapat banyak suka. Begitu juga, sepinggan makanan tepu akan lebih menarik perhatian kita.

2016 telah menjadi tahun tepu. Foto dengan kontras dan ketepuan tinggi nampaknya mendominasi.

PETUA FOTOGRAFI:

    Tahap ketepuan bergantung pada tema Instagram anda. Elakkan menggunakan terlalu banyak warna dalam satu foto (melainkan anda mempunyai tema yang berwarna-warni). Pastikan foto tepu anda ringkas. Orang akan mengetik dua kali lebih banyak. Tingkatkan ketepuan untuk membuat warna muncul. Kurangkan ketepuan jika anda mahukan tema monokrom yang minimum.

Petua Pro

Anda boleh menggabungkan helah fotografi untuk menjadikan foto anda meletop.

Sebagai contoh: Ruang negatif + siluet .

Mengambil gambar adalah seni, bukan sains. Sekarang setelah anda mengetahui beberapa helah, hanya keluar dan bereksperimen. Berseronok!

Sehingga lain kali, jumpa anda di Instagram!

daftar

Berjaya!

 Muat turun di App Store ► Dapatkannya di Google Play

+400,000 Instagrammer sudah menggunakan Apl Pratonton untuk mengedit, merancang & menjadualkan suapan mereka. Jika anda belum mencubanya, anda rugi.